برای آشنایی بیشتر با تجارت الکترونیک ازچند سیت فارسی زبان مطالبی را جهت درج در این وبلاگ انتخاب کرده و در سایت قرار خواهم داد اما همچنان آموزش گام به گام به قوت خود باقی است و می‌توانید آنرا دنبال نمائید.


درس اول (تاریخچه،تعاریف،مزایا،معایب و نیازهای تجارت الکترونیک)

تجارت الکترونیک یک مفهوم جدید نیست و استفاده از فناوریهای الکترونیکی در انجام امور بازرگانی و تجاری از نمونه های مهم EDI به سالها قبل باز می گردد.خرید با استفاده از کارتهای اعتباری در فروشگاهها و کاربرد الکترونیک در تجارت به شمار می آید.

EDI روشی است برای تبادل اطلاعات تجاری متداول،با قالبی مشخص از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر.

ترکیب تجارت و الکترونیک از سال 1970 آغاز شد.در آن زمان شرکتهای بزرگی دست به تشکیل شبکه های کامپیوتری زدند تا اطلاعات تجاری را بین خود و تولیدکنندگان مبادله کنند.
در 26اکتبر 1993،بیل کلینتون ریس جمهور امریکا ،با امضاء یک دستورالعمل دولت فدرال را موظف کرد که در کمترین زمان ممکن،تجارت الکترونیکی را برای خرید و فروش کالا ها در سطح امریکا به شکلی عملی درآورد.
طبق این دستورالعمل ،چهار مرحله برای راه اندازی تجارت الکترونیکی تعیین شد:
1.تا قبل از مارس 1994،باید ساختار و معماری یک تجارت الکترونیکی که قابل استفاده در سطح ایالات متحده باشد،تعیین گردد.
2.تاقبل از سپتامبر 1994، یک تجارت الکترونیکی اولیه که دولت فدرال و تولیدکنندگان خصوصی را قادر به تبادل اطلاعات مربوط به خریدها و قیمت محصولات می کند به طور عملی در سطح کشور پیاده شود.
3.تا قبل از جولای 1995،یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی پیاده شود که قابلیت تبادل پول الکترونیکی و استفاده از بانکهای اطلاعاتی را دارا باشد.
4.تا قبل از ژانویه 1997 یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی با تمام قابلیتهای ممکن در سطح کشور پیاده شود.
تجارت الکترونیکی در ابتدای پیدایش خود چیزی بیش از یک اطلاع رسانی ساده تجاری نبود و هر کس
می توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روی اینترنت تبلیغ کند.

تعریف تجارت الکترونیک
در یک تعریف ساده ، تجارت الکترونیک را می توان انجام هر گونه امور تجاری و بازرگانی از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد.
در یک تعریف دقیقتر، تجارت الکترونیک یعنی انجام معاملات از طریق شبکه،یا خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق فروشگاههای اینترنتی وب.این امور می توانند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهای فیزیکی و غیر فیزیکی مانند محصولات غذایی یا نرم افزارهای کامپیوتری و ارائه خدمات به مشتریان نظیر مشاوره های پزشکی یا حقوقی و یا دیگر موارد تجاری مانند تبادل کالا با کالا ، راه اندازی مناقصات و مزایدات باشد.

مزایای تجارت الکترونیک
1.افزایش فروش
2.افزایش درآمد
3.افزایش سرمایه گذاری
4.افزایش سطح رفاه زندگی مردم
5.ایجاد فرصتهای تجاری جدید برای صنایع و بنگاه های بازرگانی
6.افزایش فرصتهای جدید شغلی
7.امکان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهانی
8.جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد
9.کاهش هزینه های سربار و ایجاد رقابت در سطح بین الملل
10.دسترسی سریع به اطلاعات
11.عدم حضور واسطه
12.کاهش هزینه های تبلیغات کالا
13.ورود به بازارهای فرا منطقه ای در جهت بازاریابی جهانی

معایب تجارت الکترونیک
1.تأثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی انسان
2.کاهش میزان تولید
3.کاهش تولید شرکتهای ورشکسته

نیازهای تجارت الکترونیک
1.یک سیستم بانکی روان و دقیق
2.قوانین گمرکی،مالیاتی و بانکداری الکترونیکی
3.کد تجاری محصول
4.تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی (کپی رایت)
5.امنیت اطلاعات
6.محرمانه بودن اطلاعات شخصی
7.تطبیق مقررات ملی با مقررات متحدالشکل بین المللی
8.همکاری دانشگاهها،مراکز تحقیقاتی و سازمانهای مختلف
9.پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه
10.تأمین، صدور و بکارگیری کارت اعتباری
11.تأمین خطوط ارتباطی پرسرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم

در درس بعدی با انواع تجارت الکترونیک و مزایای یکی از مهمترین آنها آشنا خواهیم شد


نویسنده: آقای سعید حاجبی